JAKI MAMY POMYSŁ NA NASZE DZIAŁANIA ? Jesteśmy placówką o zasięgu ponadregionalnym. Zapraszamy do nas dzieci z młodzież z całego powiatu radomskiego. Otwarci jesteśmy też na tych, którzy mieszkają w bliskich nam powiatach lipskim czy zwoleńskim. Dzięki internatowi możemy przyjąć uczniów i uczennice także z innych samorządów. Odległość nie ma dla nas znaczenia, ponieważ posiadamy własne busy. Zapewniamy edukację na wszystkich etapach kształcenia. Realizujemy zajęcia rewalidacyjne, świadczymy pomoc psychologiczno - pedagogiczną i zapewniamy całodobową opiekę w grupach wychowawczych dzieciom i młodzieży z różnym rodzajem i stopniem niepełnosprawności.Są dla nas ważni, niezależnie od traumatycznych przeżyć, ograniczeń i utrudnień obecnych w ich życiu. Nie zapominamy o ich możliwościach, nie koncentrujemy się na ich niemocy. Budujemy na mocnych stronach i wierzymy, że da się zrobić więcej i lepiej. W podejmowanych działaniach dydaktycznych, rewalidacyjnych i wychowawczych korzystamy z różnorakich metod i programów. Wykorzystujemy te tradycyjne już sprawdzone, ale też dostosowujemy i tworzymy własne „szyte na miarę” oddanego naszej pieczy człowieka, adekwatnie do jego potrzeb i możliwości.W podejmowane przez nas działania angażujemy środowisko rodzinne naszych wychowanków i środowisko lokalne. Praca na rzecz naszych uczniów to jest proces zaplanowany i realizowany razem z nimi, ich najbliższymi i wraz z ludźmi wspierającymi nas i nasze działania. CO ROBIMY I CO CHCEMY OSIĄGNĄĆ ?Naczelne zadania naszego Ośrodka to: • tworzenie uczniom i wychowankom z niepełnosprawnościami warunków do pełnego i harmonijnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego na miarę ich możliwości, • wyposażanie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w wiadomości i umiejętności, które pozwolą im w miarę niezależnie i w pełni godnie funkcjonować w społeczeństwie. Jak realizujemy te zadania? • szanując prawa dziecka i ucznia, • wspierając jego rozwój już od momentu zdiagnozowania niepełnosprawności, • tworząc dla każdego ucznia indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny, oparty na wielospecjalistycznej ocenie poziomu jego funkcjonowania, • zapewniając bezpieczne warunki pobytu w grupie wychowawczej zbliżone do pozytywnego środowiska rodzinnego, • rozwijając umiejętności porozumiewania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom dziecka, • uczestnicząc wraz z nim w różnych formach życia społecznego, • wspierając rodziców i opiekunów prawnych w pokonywaniu trudności wynikających z niepełnosprawności dziecka, • podnosząc kwalifikacje i doskonaląc własne umiejętności. Położenie naszych szkół i przyjęte motto z wiersza księdza Twardowskiego skierowało naszą uwagę na drzewa, jako symbol życia ludzkiego wraz z interakcjami w nim zachodzącymi, możliwościami, które można stworzyć i częściami składowymi właściwymi do odpowiednich zadań i funkcji. Drzewo to różnorodność gatunków i kolorów. Drzewa nie są lepsze lub gorsze, są inne. Jedne służą, bo są piękne, inne dlatego, że są wyjątkowe twarde, Z dobrodziejstw jednych korzystają pszczoły, z innych stolarz (z jednych można zrobić miód, z innych stół). Drzewa to pień, konary i liście, to wiatr w tych liściach i cień pod nimi, to czerpanie z przeszłości i zakotwiczenie w tym co daje siłę, to także życie w teraźniejszości, przyrastanie niczym pień i zarazem wypuszczanie w świat. To korzystanie z pór roku i akceptacja zmienności. Drzewo daje schronienie człowiekowi w czasie deszczu. Jedynie w czas burzy może stać się niebezpieczne. Z człowiekiem podobnie, dobrze znać swoje ograniczenia, by nie krzywdzić siebie i innych. Dobrze wiedzieć gdzie szukać, by trafić na właściwe rozwiązanie.Wypisaliśmy nasz manifest w tym fragmencie bardzo poetycko, ale jesteśmy niezwykle świadomi perspektyw, które daje dzisiejsza nauka i chcemy z tych możliwości korzystać, bo naszą osobistą misją jest stwarzać szanse, pokazywać możliwości, niwelować różnice, uczyć się od siebie wzajemnie.